Mangart Tour 2020

banner-kolesarskih-poti_mangart_tour-800x300

Kratek povzetek epskega vzpona

KD Litijski tempomat je že sedmo leto organiziralo kolesarski vzpon na Vršič in Mangart

Deset minut čez osem. Klik, klik, klik… zvok desetih parov blokejev prebudi prej mirno jutro letošnjega petnajstega avgusta. Klik, klik, klik… deset minut za prvo se odpelje druga skupina. Zdaj je že jasno, da se dogaja nekaj vznemirljivega. Ko se odpelje tretja skupina, so nekaj minut čez pol deveto vpeti še čevlji najboljših. Pripravljena so tudi spremljevalna vozila in Mangart Tour 2020 se začenja. Že sedmi po vrsti. Epski. Ker za pravega Tempomatovca Mangart ni dovolj, udeleženci premagamo kar dva vzpona, za ogrevanje še Vršič. Skupaj bomo prevozili 106 kilometrov in premagali 2.700 višinskim metrov. To so številke, ki jih spoštuje prav vsak rekreativni kolesar. Tudi profesionalci tej turi rečejo kraljevska, s čimer so poimenovane najzahtevnejše gorske etape svetovnih serij. 

mangart_tour_kolesarski_podvig_kupikolosi

Kolesarji, sploh cestni, smo vsi malce cepljeni na trpljenje in bolečino, saj radi premikamo meje svoje zmogljivosti. Radi imamo hitrost in uživamo v spustih, zato si vedno postavljamo nove izzive. In slikovita Slovenija jih rekreativnemu kolesarju ponuja ogromno. Od ravnin, hribov, kratkih in strmih klancev, do daljših vzponov. Če nikoli prej, se v zgodnjem avgustovskem jutru, na poti proti Zgornjesavski dolini vprašamo, kdo je ustvaril ta drobcen, a tako popoln košček zemeljske oble. Ne more biti drugače, da ga je ustvaril za sebe, a mu je padel iz rok prav tu, kjer danes živimo delovni, vzdržljivi, vztrajni in bistri Slovenci. Narod, ki s svojimi rezultati potrjuje, da si ga zasluži. 

mangart_tour_kolesarski_podvig_kupikolosi

Dogajanje se odvija na peščenem parkirišču v Kranjski Gori. Vse poteka povsem mirno. Razvrstitev v kakovostne skupine in poimenski seznami so bili v skladu z Covid predpisi napisani vnaprej. Vsak udeleženec ob plačilu startnine prejme spominsko štartno številko, majico v barvah organizatorja, praktično vrečko z darili pokroviteljev, podpiše izjavo o prevzemanju odgovornosti in se brez zmede priključi eni od štirih skupin, kamor se je, v skladu z svojimi zmogljivostmi, predhodno uvrstil.

mangart_tour_kolesarski_podvig_kupikolosi

Mangart, kralj kolesarskih vzponov. Najlepša in najvišja gorska cesta, asfaltirana do Mangartskega sedla na nadmorski višini 2.055 metrov. Cesta z izjemnimi razgledi, ki nas z esenco večnosti pričakajo vsako leto in vedno znova navdušijo. Z vrha pogled na Belopeški jezeri na drugi strani, na vrh Mangarta, na sosednje vršace, da slovenska duša drhti od ponosa. Za ogrevanje pa še Vršič, najvišji cestni prelaz v Sloveniji. Uff, to je pot, ki si zasluži še en naj. Najboljšo organizacijo. V kolesarskem društvu Litijski tempomat se je lotimo z velikim spoštovanjem, z namenom, da bi se vsi udeleženci počutili varne, da bi pot premagali in na koncu slavili novo osebno zmago. Vsako leto se članom društva pridruži več kolesarskih navdušencev, ki še dodatno osmislijo dogodek in kasneje mnogokrat tudi povečajo naše članstvo.

mangart_tour_kolesarski_podvig_kupikolosi

Za kolesarji se odpeljejo spremljevalna vozila, napolnjena z veliko zalogo vode, energijskih pijač, številnih sendvičev, okusnih slaščic, ki so jih napekle pridne roke organizatorjev oziroma njihovih svojcev. Skratka z vsem, kar bi kolesarji utegnili potrebovati na naporni poti, tisti, ki jim je ta pot prišla že v kri, kakor tisti, ki so v zadnjem trenutku zbrali pogum in bi jim utegnile poiti moči. Pomen besede team, da skupaj vsak doseže več (together everyone achieves more), se vsakokrat močno dokaže v praksi. 

Da vse teče kot redno vzdrževan stroj, gre zasluga dobremu načrtovanju in skrbni pripravi vseh podrobnosti. Od razpisa dogodka in objave v spletnih medijih, zagotovitve snemalne ekipe, avtobusnega prevoza in spremljevalnih vozil, tehnične podpore in medicinske prve pomoči, do kolajn za udeležbo, priznanj in nagrad. Vse se trudimo izpeljati profesionalno, a hkrati z veliko mero pozornosti do posameznika in ljubezni do tega lepega športa.

Mangart je vzpon, pri katerem sedemodstotni naklon predstavlja olajšanje. Ko se noge malce lažje vrtijo, lahko zajamemo sapo in se pripravimo na nov preizkus moči in volje. A ne gre le za zmogljivost telesa, ki je v veliki meri povezana s predhodno vloženim delom in delno tudi s telesnimi danostmi. Na 17,5 kilometrov dolgi serpentinasti poti, s petimi predori, gre za test osebnosti, za preizkus življenjske energije in veselja do gibanja. Čeprav je pot tako razgledna, da bi se morali neprestano ustavljati, dvanajst, petnajst, tudi dvajset odstotni nakloni neizprosno zahtevajo vso pozornost. Na celotnem vzponu je pomembno, da se ne izčrpavamo, da ne poskušamo loviti drugih, niti jih ne čakamo. Vozimo zbrano, v svojem, čim bolj enakomernem ritmu, in na vrhu smo nagrajeni, izpolnjeni in zadovoljni. Hormonski koktajl in okolje, v katerega se povzpnemo, povzročita, da v nas življenje pljuska z vso silo, v vse žile in nas za nekaj dni napolni z občutkom nepremagljivosti. 

mangart_tour_kolesarski_podvig_kupikolosi

Letošnji izziv je premagalo 40 udeležencev, 5 deklet in 35 fantov, različnih starosti. Prav vsi so pot premagali v potu svojega obraza. Da izrečeno še bolj drži, je s precej visoko stopnjo vlage poskrbelo tudi vreme. To pa je bila edina popolna nepopolnost celotnega dne.    

Trasa nas je vodila iz Kranjske Gore, mimo jezera Jasna, kjer vstopimo v Triglavski narodni park. Cesta se začne močneje vzpenjati in kmalu pripelje do prve tlakovane serpentine. Do gorskega prelaza Vršič na nadmorski višini 1.611 m, smo prevozili 24 serpentin in v dvanajstih kilometrih premagali osemsto metrov višinske razlike. Naklon se občasno povzpne na dvanajst, petnajst odstotkov, zato je tudi ta vzpon precejšen izziv. Dodatno ga otežuje tlakovana podlaga na serpentinah in precej prometa ob vikendih. Nas je reševala zgodnja ura in ne najlepša vremenska napoved. Na vrhu si vzamemo le toliko časa, da si nadenemo toplejša oblačila, sledi prelep, a zahteven spust na drugo stran, v Trento. 26 serpentin tokrat brez kock. Nadaljujemo z vožnjo po dolini Soče do Loga pod Mangartom, kjer naredimo daljši postanek.

Po okrepčilu začnemo vzpon na Mangartsko sedlo. Cesta že med prvimi hišami v Logu pokaže, da ne bo heca. Vsi se spomnimo posnetkov deroče vodne ujme, kot posledice plazu, ki je pred dvajsetimi leti rušil vse pred sabo. Zdaj tu stojijo prenovljene hiše, nov most, a cesta se zdi še bolj strma kot prej. Ko premagamo dober kilometer ceste v gradnji in oddelamo še Strmec, smo se dokopali do odcepa za mejni cestni prelaz Predel. Tja bomo zavili na povratku, zdaj pa nadaljujemo v svet kozoroga in gamsa. Čeprav je navedeno bolj aluzija kot resničnost, jih s pogledom podzavestno iščemo v gorskih stenah. Srečamo pa lahko debelušne svizce, kavke in ovce. Zadnje so nas pozdravile že na vrhu Vršiča, prav nič jih ni motil hrup in promet. Navadile so se pozornosti ljudi, s svojim lenobnim obnašanjem pa jasno pokažejo, da smo mi vstopili v njihov svet in ne obratno. 

Cesta z višino postaja vedno ožja, dokler se pod vrhom ne zoži na približno poltretji meter, le za širino enega vozila. Voziti moramo zelo pazljivo, a k sreči je podlaga, kljub izpostavljenosti krutim vremenskim razmeram, gladka in trdna. Razen v tunelih, kjer vozimo skoraj na pamet in čakamo, kdaj nas bo, na od erozije načeti cesti, kam odneslo. V tunelih je popolna tema, zato niso dovolj male opozorilne lučke, ki jih večina od nas namesti na kolo, priporočljive so močnejše ali pa kar čelne svetilke. Če smo dobro opremljeni, je strah odveč. Na višini 1.880 metrov nam nadaljevanje poti prepreči zapornica. Od tu, do Mangartskega sedla na višini 2.055 metrov, kolesarimo na lastno odgovornost. Če nadaljujemo ali ne, smo na cilju.

Zakaj vraga nas kar naenkrat ščemi v očeh? Od vetra, ki ga ni? V nas se začne vrtiljak občutkov in čustev. Naj objamemo kolo, zavriskamo, se oblečemo, naredimo spominsko fotografijo? Ali pa le tiho obsedimo na eni od večnih skal in dovolimo, da ob spoznanju, da nam je uspelo, radost preplavi telo. 

Po počitku sledi zahteven spust do odcepa proti Italiji, krajši vzpon proti mejnemu prehodu Predel, ki mu sledi slikovit spust do Rabeljskega jezera, ki leži na 1.000 metrih nad morjem. Nadaljujemo z lepim spustom proti Trbižu. Malo pred mestom sledimo tablam za Kranjsko Goro, za mestom pa se priključimo na kolesarsko pot Alpe Adria. Ko prečkamo slovensko mejo, nas kolesarska pot D-2 pripelje nazaj v Kranjsko Goro.

Za celotno pot smo, z dvema daljšima postankoma v Logu pod Mangartom in na Mangartskem sedlu, potrebovali skoraj sedem ur in na koncu smo žareli vsi. Pregreta kolesa in telesa kolesarjev, zadovoljni nasmehi, tudi sonce, a so ga žal zakrili oblaki. Medtem, ko smo prijetno utrujeni ponotranjali doživeto in preživeto, so nam poslali prve kapljice dežja. Vse udeležence smo ovenčali s spominsko kolajno, razdelili priznanja in nagrade, skrbno pospravili kolesa in si obljubili, da se naslednje leto vidimo spet. 

Za Kolesarsko društvo Litijski tempomat je bil to sedmi zaporedni vzpon na Mangart. Če je letošnji opravičil simboliko pravljičnega števila sedem, ki predstavlja popolnost in izpolnjenost, bo prihodnji v skladu s številom osem, ki predstavlja neskončnost in dobro organiziranost. To pa je že obljuba, ki zagotavlja še mnogo ponovitev, te in morda še katere druge veličastne kolesarske ture. 

Tehnične podrobnosti trase

Skupna dolžina: 106 kilometrov

Skupni višinski metri: 2.700 metrov

Težavnost: najbolj zahtevna kolesarska tura

Vzpon na Vršič

Start v Kranjski Gori: 806 metrov nadmorske višine

Cilj – cestni prelaz Vršič:  1.611 metrov nadmorske višine

Višinska razlika: 805 metrov

Povprečni naklon: 7,25%

Dolžina klanca: 12 kilometrov

Vzpon na Mangartsko sedlo

Start v Logu pod Mangartom:  630 metrov nadmorske višine
Cilj 1: zapornica pod Mangartskim sedlom: 1.880 metrov nadmorske višine 

Cilj 2: Mangartsko sedlo: 2.055 metrov nadmorske višine
Višinska razlika: 1.425 metrov
Povprečni naklon: 9,6%

Dolžina klanca: 17,5 kilometra

Litija, 25. avgust 2020

Več informacij

  • Trasa

    Izhodišče in cilj: Kranjska Gora

    Potek: Kranjska Gora-Vršič-Trenta-Log pod Mangartom-Mangat-Predel-Kranjska Gora

  • Razdalja

    106 km

  • Čas vožnje

    6-7 ur

  • Težavnostna stopnja

    5 / 5  zelo zahtevna kolesarska tura

  • Višinski metri

    2.700 m vzpon

  • Podlaga

    asfalt – granitne kocke

  • Primerno za

    cestna kolesa

Download

Fotogalerija

Video media